A 2018/2019. tanév szakmai napját a VEKOP-7.3.3-17-2017-00009 – DIGITÁLIS KÖRNYEZET A KÖZNEVELÉSBEN című pályázat keretében, a digitális megoldásokat fókuszba helyezve tartottuk meg.

A program összeállítása során arra törekedtünk, hogy közös tevékenységek, közös gondolkodás induljon a kiválasztott témákban.

A szakmai napon minden pedagógus munkatársunk részt vett, így mindenki tapasztalatot tudott szerezni két, általa választott területen.

A program Dr. Mező Ferenc virtuális előadásával kezdődött (előadónk nem tudott részt venni a szakmai napon, de előadásának anyagát eljuttatta hozzánk, így tudtuk megnézni és meghallgatni közösen). A téma a kreatív tanulás és a tehetséggondozás kapcsolatát járta körbe, bemutatva a különböző tanulási típusokat, azok jellemzőit. Fleischer Sára, a Microsoft munkatársa a mesterséges intelligencia térhódításáról, lehetőségeiről tartott előadást, fókuszba állítva az oktatásban való használhatóságot. Mindkét előadás nagyon inspiráló volt, további gondolkodásra ösztönözte munkatársainkat.

Az előadásokat követően minden pedagógus két témával ismerkedhetett meg alaposabban. Minden műhelyben bemutatásra került az adott témával kapcsolatos elméleti háttér, majd ezt követően saját élményen keresztül, a gyakorlatban próbálhatta ki mindenki az adott eszközt, módszert, mindezt izgalmas kihívásokon keresztül. A témák a következők voltak:

  • Bluebot padlórobot a tanórákon (témavezető: Otti Boglárka)

Az egyórás műhelymunka keretén belül bevezetésként a kollégák megismerkedtek a Bluebot működési elvével, a benne rejlő fejlesztési lehetőségekkel, az iskolában megtalálható eszközparkkal és a tanórába emelés lehetőségeivel, az intézményben eddig megvalósult óratervek alapján. Ezután háromfős csapatokba rendeződve mindenki a saját szakterületéhez dolgozott ki egy feladatot a robottal, amit a pedagógusok ki is próbáltak. Nagyon lelkes, kreatív munka folyt mindkét műhelyben, melyek során beigazolódott, hogy a legkülönfélébb (gyógy)pedagógiai területeken is jól alkalmazható a padlórobot. A feladatok kidolgozása után minden csapat megismertetett egy ötletet a többiekkel. A műhelymunka zárásaképp bemutatásra került az intézményben működő, a Robotika műhely keretein belül elérhető eszközök kölcsönzési rendje és a tudásmegosztás lehetősége az erre létrehozott Teams csoporton belül. Összesen, a két csoportban 32 fő vett részt a műhelymunka programján. A visszajelzések alapján a program elérte célját, sikerült felkelteni a munkatársak érdeklődését a robotok gyakorlati munkában való kipróbálására. A kidolgozott feladatokból ötlettár készül, mely elérhető lesz az érdeklődők számára.

  • Kognitív Profil Teszt bemutatása (témavezető: Sárosi Katinka)

Szakmai napunk egyik állomásaként a Dr. Gyarmathy Éva által kidolgozott Kognitív Profil Teszt adaptált változatával ismerkedhettek meg a kollégák. A műhelymunka első felében a teszt felépítéséről hallhattak egy rövid elméleti ismertetőt, ezt követően 2-3 fős kiscsoportokba rendeződve lehetőség nyílt a teszt felvételének kipróbálására is. Mindkét csoport résztvevői lelkesen együttműködve ismerkedtek meg a teszt feladataival és a felvétel végére átfogó képet kaphattak képesség-struktúrájukról. A workshop végeztével többen is jelezték, hogy szakmai munkájuk során kipróbálnák és akár használnák is a Kognitív Profil Tesztet, számukra a teljes teszt anyaga elérhető.

  • Szabadulószoba (témavezető: Enyedi Andrea)

Hurrá, mehetünk! – Szabadulószoba
Egy sokak által jól ismert játék meghonosításának első állomására ez a szoba iskolánkban. Adott egy kerettörténet, és egy cél, ami miatt meg kell fejteni a feladatokat. Sokszor valamilyen robbanás megelőzése, vagy egy bűntény felderítése a feladat. Esetünkben egy utazás megvalósulásához kell hozzásegíteni az osztályt. Nem kell hozzá más csak józan paraszti ész, és egy kis csapatjáték. A játékot 2 turnusban összesen 20 munkatársunk próbálhatta ki. A szabaduláshoz szükség volt a kreativitás mellett az együttműködésre, a kommunikációra, a logikai készségekre és még számos nagyon fontos kompetenciára. A kihívásnak mindenki megfelelt, mindkét csapat időre kiszabadult, melyhez gratulálunk nekik ezúton is.

  • Lépésről lépésre születik a story (Logiscool) (témavezető: Szabó Csaba)

A Logiscool szakkörökön végzett munka bemutatóján a Digitális Tudásért Alapítvány küldetésének megismerése után a jelmondatként használt élményprogramozással ismerkedtek meg a jelentkezők. Ehhez csak egy story kellett és egy főhős, aki az űrutazásairól is ismert Aladár volt. Űrhajóját ért ütközése egy meteorrajjal azt eredményezte, hogy az űrhajó vezérlésének szoftveréből kódrészletek vesztek el. A feladat felmérni a károkat, és segíteni Aladárnak. A megoldás megtalálása közben mini algoritmusoknak kellett készülniük, amely rávilágított arra, hogy a mai gondolkodás fejlesztése milyen lépésről lépésre való, tervezésen alapuló folyamatnak kell legyen. Ezt a gondolkodásmódot pedig mindenki a saját oktatási környezetében tudja fejleszteni.

  • Lego robotok (témavezető: Barsy Anna)

A műhely során a kollégáknak lehetőségük volt megismerkedni a LEGO programozás alapjaival és kipróbálni, életre kelteni a legokockákat. Első lépésként a tableteken a Mindstorm program segítségével megtervezték, hogy milyen hangot adjon ki a robotok „agya” a LegoBrick, majd vezeték nélküli kapcsolattal ezt a kis algoritmust rátöltötték a Brick-re. A következő lépésként egy motort hoztak mozgásba, a feladat az volt, hogy készítsenek egy sorompót, ami lezárul, majd rövid idő múlva felnyílik, mint az „igazi” sorompók. A foglalkozás hátralévő részében ezt a projektet gondolták tovább, érzékelőkkel bővítve kapcsolóra működő sorompót vagy ciklikusan működő eszközt programozva. A LEGO lehetőséget ad a kreativitásra, így a sorompóból kissé továbbgondolva percek alatt épült önműködő katapult vagy automata „fenekelő”, ahol a fenekelés „áldozata” egy textil tolltartó lett. Összességében az algoritmusok megalkotásával érezhető volt a sikerélmény és a jó hangulatú csapatmunka pozitív jelenléte a Robotika műhelyben.

  • micro:bit (témavezető: Fleischer Sára)

Szentesiné Keleméri Dóra beszámolója:
Melyik workshopot válasszam? Mikrobit??? Mikrobi gyerekkorom egyik kedvenc meséje, akkor az biztos jó lesz… Nem volt ott a kis robot. Csak egy pöttyös fekete műanyag lapocska kapcsolókkal, egy rövid USB kábel, elemtartó 2 ceruzaelemmel. Na ebből mi lesz?
Fleischer Sára vezetésével a számítógépen rákerestünk a www.makecode.micribit.org oldalra, ahol megismerkedtünk a kis fekete lapocska egyszerű programozásával. Először egyszerűbb, azután kicsit bonyolultabb parancsokat adtunk a lapocskán található ledeknek és kapcsolóknak. A program elkészülte után letöltöttük a kábellel a kis lapra a programot és örültünk, hogy amit akartunk/programoztunk, azt láttuk is. A nevünket is beleírtuk! Rázásra dobókockának használtuk és kő-papír-olló-t is játszottunk vele.

A közös gondolkodás és tevékenykedés után minden műhelyvezető beszámolt a célokról, elvégzett tevékenységekről. És hogyan is értékelhettük volna másképp ezt a közösen töltött napot, mint egy online feltett kérdéssel! A kérdés pedig így hangzott: „Mi volt számodra a 3 legfontosabb közvetített érték a szakmai napon?” A válaszok az egyik fotón olvashatók.

Köszönjük minden műhelyvezetőnek a felkészülést, a nyitottságot arra, hogy megosszák tudásukat, tapasztalataikat. Munkatársainknak az aktív, alkotó együttműködésért jár a köszönet.